226 wspaniałych!

Rozmowa z Marcinem Kałużnym, organizatorem i pomysłodawcą konkursu JAKOŚĆ ROKU

– Wczoraj miała miejsce uroczysta gala wręczenia tytułów JAKOŚĆ ROKU w największym, niezależnym przedsięwzięciu promującym jakość w polskich przedsiębiorstwach. Już po raz VI kapituła tego przedsięwzięcia nagrodziła krajowych producentów i usługodawców szczególnie wyróżniających się na konkurencyjnym rynku. Jaka idea przyświeca organizatorowi programu w jego prowadzeniu?

– Przede wszystkim promowanie jakości i projakościowych postaw w zarządzaniu. Od 6 lat budujemy świadomość i potrzebę doskonalenia tych wartości w polskich przedsiębiorstwach. Wierzymy, że bez nich nie ma możliwości wykorzystania w pełni potencjału krajowych firm, a wraz z tym innowacyjności i konkurencyjności naszej gospodarki. Każdy z nas na co dzień korzysta z rozmaitych produktów czy usług. Jednak czy zawsze jesteśmy z nich zadowoleni? JAKOŚĆ ROKU to wyznacznik, dzięki któremu nasz poziom satysfakcji jako konsumentów rośnie.

– Na jakich wartościach opiera się program JAKOŚĆ ROKU? 

– Odpowiedzialność w biznesie, uczciwość, współpraca z rynkiem, nastawienie na klienta, najwyższa jakość świadczeń oraz rozwój i nieustanne poszukiwanie nowych, lepszych produktów i usług. Takich postaw szukamy i takie chcemy nagradzać. W dzisiejszym świecie, zalanym przez reklamy i „podróbki” kuszące niską ceną, mamy coraz większy kłopot z dokonaniem wyboru odpowiedniego produktu. Oznaczenie go logiem JAKOŚĆ ROKU sygnalizuje wysoką staranność i zaangażowanie w promowanie najwyższej jakości w przedsiębiorstwie.

Proszę powiedzieć, kto bierze udział w Państwa przedsięwzięciu? 

– Początkowo kierowaliśmy ideę do sektora MŚP, który uważaliśmy za mocno niedoceniany przez opinię publiczną. Jednak szybko okazało się, że zainteresowanie ideą promocji jakości jest dużo większe. Dzisiaj uczestnikami programu są nie tylko małe i średnie przedsiębiorstwa, ale także spółki giełdowe oraz instytucje naukowo- badawcze. Jako jedyni w Polsce zwróciliśmy uwagę na kwestię transferu technologii ze świata nauki do biznesu. Do programu zgłosiły się takie jednostki, jak m.in.: Politechniki: Poznańska, Łódzka i Rzeszowska oraz Instytuty wielu specjalizacji skupione w ramach Polskiej Akademii Nauk. Większość z nich łączy realizacja projektów z funduszy Unii Europejskiej w ramach programu „Innowacyjna gospodarka”. Konkursu JAKOŚĆ ROKU organizowany jest w 4 kategoriach: produkt, usługa, innowacja i ekologia. Jednak w związku z rosnącym zainteresowaniem sektora naukowego, stworzyliśmy osobną kategorię – projekty badawcze.

– Jakimi kryteriami kieruje się kapituła przy wyborze laureatów? 

– Wyznaczniki oceny zostały zapisane w ankiecie weryfikacyjnej – dostępnej online na stronie www.jakoscroku.pl – opracowanej przez ekspertów ds. jakości z Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji S.A. z Warszawy. To ciekawa instytucja, której początki sięgają 1958 roku, kiedy została powołana jako pierwsza w Polsce organizacja zajmująca się problematyką jakości. Działa w obszarze zgodności na podstawie przepisów ustawy o systemie oceny zgodności. To właśnie profesjonaliści z PCBC oceniają uczestników programu na podstawie przesłanych dokumentów aplikacyjnych i materiałów dodatkowych.

– Za nami już VI edycja programu, w jaki sposób można ją podsumować? 

Liczba uczestników przekraczająca 250 firm jasno pokazuje, że nasz wysiłek ma sens. Firmy i przedsiębiorcy dostrzegają potrzebę podejmowania działań zmierzających do podnoszenia jakości. Konkurs wskazuje im kierunek. Najbardziej cieszy nas rosnąca co roku liczba uczestników aplikujących do zdobycia tytułu JAKOŚĆ ROKU. Świadczy to o niesłabnącej, mimo kryzysu w Europie, roli jakości dla polskiej gospodarki. Wiele z firm już wie, że tylko jakość może być skuteczną bronią w rywalizacji o klienta. Wśród laureatów mamy takie tuzy polskiej gospodarki jak Ceramika Paradyż czy Orlen Oil.

– Czy rosnąca liczba uczestników wpływa na rozwój przedsięwzięcia w porównaniu z poprzednimi edycjami? 

– Rozwijamy się równolegle z gospodarką i jej zapotrzebowaniem, o czym świadczy historia konkursu. W minionej edycji, odpowiadając na prośby ze strony nominowanych, mocniej zaakcentowaliśmy kategorię PRODUKT. Z myślą o szczególnym docenieniu starań krajowych producentów opracowaliśmy specjalny logotyp w wyrazistej czerwonej kolorystyce ze znakiem „Q”. Doskonale prezentuje się na każdym opakowaniu. Ponadto w celu podkreślenia prestiżu płynącego z logo JAKOŚĆ ROKU zastrzegliśmy je w Urzędzie Patentowym, co po raz kolejny podkreśla, że udział w konkursie to najlepsza decyzja w drodze ku doskonaleniu jakości.

– Życząc wielu sukcesów, dziękuję za rozmowę.

 Monika Klimczyk

Print Friendly, PDF & Email

You May Also Like

Bezpieczeństwo to podstawa

W zgodzie z naturą

Mamy lekarstwo na brak słońca!