Odpowiadamy na wyzwania nowoczesnego rolnictwa

O tym w jaki sposób  SAATBAU POLSKA  Sp. z o.o. wyprzedza trendy współczesnego rolnictwa rozmawiamy z Zygmuntem Królem, prezesem zarządu.

– SAATBAU jest jednym z kluczowych producentów nasion w Polsce. Co jest dziś najmocniejszą stroną spółki?

– Produkcja nasion, która w 100% odbywa się w Polsce, na polach polskich plantatorów, to zdecydowanie najistotniejszy aspekt, który wyróżnia nas na rynku nasiennym. Dzięki współpracy z ok 200 plantatorami mamy możliwość sprawdzenia nowych odmian w krajowych warunkach klimatyczno-glebowych i podjęcia decyzji o wprowadzeniu na rynek, w konsekwencji oferując idealnie dostosowany materiał siewny dla polskiego rolnictwa. Ponadto posiadamy w ofercie największe portfolio mieszańców kukurydzy w Polsce i należymy do liderów na rynku jeśli chodzi o rejestrację nowych odmian. Na ten moment mamy ich ponad 50. Ostatnio coraz mocniej promujemy również soję niemodyfikowaną genetycznie, która zyskuje coraz większą popularność w Polsce.

– Jak wydobyć potencjał i zmienić kierunek myślenia – często  źle pojmowanego tradycjonalizmu w polskim rolnictwie?

– Obecnie mamy do czynienia z dwiema grupami rolników: świadomymi i otwartymi na nowości oraz tradycjonalistami. Pierwsza grupa oczekuje najnowocześniejszych technologii i wymaga najlepszej jakości materiału siewnego, na co odpowiadają nasze technologie Fix Fertig oraz OPTIPLUS. Mimo, że wybór między profesjonalnymi zaprawami, a amatorsko przygotowanymi  nasionami  wydawać się może oczywisty, to  tradycjonaliści  nieustannie wahają się pomiędzy tymi dwoma rozwiązaniami. Wybierając nasze technologie rolnik skazany jest wyłącznie na sukces z gwarancją uzyskania dużego potencjału plonowania. Niestety w Polsce wykorzystywanie kwalifikowanego materiału siewnego zbóż wynosi poniżej 20%, a wymiana materiału siewnego następuje średnio co 5 lat. Wynika to ze struktury dużego rozdrobnienia gospodarstw w polskim rolnictwie. Dla porównania na terenie UE  wynosi on powyżej 50%. W związku z powyższym największym wyzwaniem jest dziś dla nas zmiana podejścia rolników do wymiany materiału siewnego tak, aby dorównać do standardów rynku Europejskiego. Regularne spotkania z dystrybutorami, przedstawicielami handlowymi i rolnikami mają na celu poznanie potrzeb rolników i dostosowanie się do polskiego rynku.

– Soja to bardzo przyszłościowy, jednak dalej niszowy temat w polskim rolnictwie. W jaki sposób zamierzają Państwo popularyzować tę roślinę?

–   Soja oferowana przez SAATBAU to produkt wolny od GMO. Oprócz zapewnienia najwyższej jakości gotowego do siewu produktu edukujemy również polski rynek rolniczy. Polskasoja.pl to portal stworzony przez SAATBAU i  prawdziwe sojowe kompendium wiedzy, w którym można znaleźć wszystkie ważne informacje dotyczące uprawy tej rośliny, od klimatu, w którym najlepiej się rozwija, aż po przepisy kulinarne. Oprócz tego przeprowadziliśmy 5 konferencji na terenie Polski podczas, których mówiliśmy o walorach soi i pokazywaliśmy rolnikom  dlaczego warto oraz w jaki sposób mogą znaleźć jej odbiorców. Zdajemy sobie sprawę, że wszystko wymaga czasu i najbliższe 3 lata upłyną nam na zwiększaniu świadomości dotyczącej potencjału jaki tkwi w tej roślinie. Pamiętajmy, że kiedyś kukurydza również była kontrowersyjną rośliną uprawną, a dziś to sztandarowy produkt polskiego rolnictwa o areale przekraczającym 1 mln hektarów.

– Podstawowym narzędziem współczesnej komunikacji są media społecznościowe.  Spółka w tym roku postawiła mocny akcent na internetową interakcję z rolnikami.

– Bardzo mocno  inwestujemy w komunikację elektroniczną. Chcemy zwiększać świadomość rolników dotyczącą profesjonalnych rozwiązań jakie oferujemy.  Na naszym portalu znajdziemy informacje na temat poszczególnych odmian i spotkań przeprowadzanych przez spółkę. Kanał cieszy się dużą popularnością – każdy post, to nawet kilkanaście tysięcy wyświetleń dziennie. Interakcje z rolnikami na jakie możemy liczyć są dla nas bardzo ważne. W najbliższym czasie planujemy również instruować rolników za pomocą filmów w jaki sposób prawidłowo postępować z materiałem siewnym przez cały okres wegetacji, tak aby w konsekwencji uzyskać jak największy plon. W Polsce mamy 2 mln rolników – nie do wszystkich jesteśmy w stanie dotrzeć, natomiast media społecznościowe w znaczny sposób zwiększają nam możliwości komunikacyjne.

Jest pan autorem sukcesu spółki. Potrafi pan oddać decyzyjność kompetentnym osobom, co zapewnia jej nieustanny rozwój, a co za tym idzie płynność finansową. Co stanowi kluczową rolę dla powodzenia organizacji?

– Płaska struktura organizacyjna umożliwia szybki proces decyzyjny i  zintensyfikowanie współpracy między działami. Pracownicy są włączani do poszczególnych procesów rozwoju firmy dzięki czemu kształtuje się dojrzała świadomość organizacyjna.

– SAATBAU kojarzy się z permanentnym rozwojem i wyprzedzaniem  trendów rolniczych. Czym w tym zakresie planują Państwo zaskoczyć tym razem?

– W tym roku zamierzamy zrobić kilka kluczowych kroków milowych, jednym z nich jest udoskonalenie logistyki poprzez  budowę dodatkowego  magazynu o powierzchni 1000 m2 w Środzie Śląskiej. Planujemy montaż ogniw fotowoltaicznych, które przyczynią się do dbałości o to, co dla nas najważniejsze czyli o środowisko. W tym roku będziemy również modernizować jeden z zakładów przerobu nasion. Podobnie jak przy remoncie oddziału w Oławie – w starych murach powstanie nowy zakład. Pomimo zaawansowanej technologii, odpowiadającej współczesnym potrzebom wdrażamy działania wyprzedzające trendy i inwestujemy  w rozwój technologii wcześniej, niż jest to wymagane. Właśnie dzięki temu możemy z czystym sumieniem mówić o sobie jako o trendsetterach polskiego rolnictwa.

– Dziękuję za rozmowę i trzymam kciuki za zrealizowanie wszystkich planów!

Natalia Zarzeka

 

Print Friendly, PDF & Email

Może Ci się także spodobać

Hotel Wieniawski z doskonałą lokalizacją w centrum, blisko Starego Miasta Lublin

Berendsen stał się częścią międzynarodowej grupy Elis.

Prekursorzy europejskiej jakości w dalekiej Azji

TWORZĄ PRZYJAZNE MIEJSCE DO ŻYCIA