Remarketing, czyli drugie życie samochodu

RYNEK MOTORYZACYJNY. NOWATORSKIE ROZWIĄZANIA W LOGISTYCE

Rozmowa z Dariuszem Szpinetą, dyrektorem generalnym CAT Polska Sp. z o.o.

– Jak dotąd CAT Polska był kojarzony głównie jako dostawca usług logistycznych dla branży motoryzacyjnej. Od niedawna firma zajmuje się także nowym segmentem rynku – remarketingiem pojazdów.

– Podstawą naszej działalności był i jest transport oraz składowanie nowych samochodów. Jednakże od wstąpienia naszego kraju do UE, do Polski sprowadzono blisko 1,8 mln używanych pojazdów. W sytuacji rynku odwróconego, gdzie import samochodów używanych w znacznym stopniu przewyższa sprzedaż nowych aut, należy szukać innowacyjnych rozwiązań, które pozwolą zrekompensować powstałe w ten sposób straty. Istotna jest tutaj elastyczność w reagowaniu na potrzeby rynku. Dlatego jako pierwsza i jak dotąd jedyna firma w Polsce oferujemy remarketing.

– Na czym polega ta usługa?

– To suma działań prowadzących do odsprzedaży i ponownego wprowadzenia na rynek pojazdów używanych, po wynajmie krótkoterminowym lub po standardowym okresie leasingu.

Po pierwszej sprzedaży, między szóstym a dwudziestym czwartym miesiącem eksploatacji, samochody z powrotem trafiają do importerów lub sieci dealerskich. Dokonujemy ich napraw w oparciu o techniki remarketingu. Niewielkie usterki takie jak odpryski na szybie lub karoserii, czy uszkodzenia tapicerki można łatwo usunąć. Regenerując samochody, dodajemy im jednocześnie wartości i sprawiamy, że znowu wyglądają jak nowe.

Wykorzystywane przez nas techniki są oparte na tzw. SMART Repairs. Chodzi o to, by naprawy dokonać szybko, skutecznie i przy niskich kosztach. Co ważne, również bez konieczności demontowania jakiejkolwiek części samochodu. Zastosowanie odpowiedniego sprzętu i surowców produkowanych specjalnie na potrzeby remarketingu, pozwala na usuwanie usterek bez ingerencji mechanicznej, czy blacharsko – lakierniczej. Oczywiście zajmują się tym wysoko wykwalifikowani specjaliści, którzy zostali dodatkowo odpowiednio przeszkoleni. Taka naprawa odbywa się niemal w „białych rękawiczkach”.

– Jakie korzyści niesie ze sobą to rozwiązanie?

– Podstawową zaletą dla naszych klientów jest ogromna oszczędność czasu i pieniędzy, właśnie dlatego, że naprawy dokonuje się bez demontażu pojazdów i bez konieczności instalowania nowych, często kosztownych części.

Dla nas, firmy logistycznej jest to możliwość zaistnienia na rynku samochodów używanych i prowadzenia działalności w tym sektorze. Organizujemy przemieszczanie flot samochodów używanych, ich składowanie oraz przygotowanie do sprzedaży. Korzyści są więc po obu stronach. Remarketing zdobył już popularność w Belgii i Wielkiej Brytanii. Od momentu wprowadzenia przez nas tej usługi, w październiku ubiegłego roku, obserwujemy spore zainteresowanie rynku. Usługa jest atrakcyjna szczególnie dla importerów, firm leasingowych i wypożyczalni samochodów. Wartość remarketingu doceniają także firmy ubezpieczeniowe, które uważają że taki sposób naprawy drobnych usterek jest korzystniejszy. Zdarza się, że zgłaszają się do nas nawet klienci indywidualni.

– Czy remarketing to uzupełnienie dotychczasowego portfela usług?

– Rdzeń naszych działań nadal stanowi dystrybucja krajowa, transport międzynarodowy oraz składowanie i obsługa aut osobowych i dostawczych. Dostarczamy samochody do ponad 500 punktów w Polsce. Nasza praca zaczyna się już w fabryce, na ostatnim etapie produkcji. Dokonujemy odbioru oraz pierwszego przeglądu jakościowego samochodów. Następnie odpowiednio zabezpieczone pojazdy transportujemy do naszych centrów dystrybucyjnych. W analogiczny sposób zostają tam przygotowywane do dalszej dystrybucji. CAT Polska jako jedyny operator posiada cztery Centra Dystrybucyjne: w Gdańsku, Gdyni, Warszawie oraz największe w Kleszczowie koło Bełchatowa. Pozwalają one na składowanie do kilkunastu tysięcy samochodów jednocześnie bez ograniczeń czasowych, czy dodatkowych zabezpieczeń celnych. Najnowszy obiekt w Warszawie jest przeznaczony do obsługi samochodów używanych. To nasze faktyczne Centrum Remarketingu. Pozostałe, wykorzystywane są również jako składy tranzytowe do innych krajów Europy Wschodniej.

– Do kogo, obok dealerów, skierowana jest oferta CAT Polska?

– Współpracujemy z producentami samochodów, wypożyczalniami, oficjalnymi importerami oraz innymi operatorami logistycznymi. Dbamy o to, by wszystkie współpracujące z nami podmioty branży motoryzacyjnej były w pełni usatysfakcjonowane na każdej płaszczyźnie naszej działalności. Ponieważ nie posiadamy własnego taboru, budujemy bazę podwykonawców na zasadzie bardzo ścisłej współpracy. Faworyzujemy małe i średnie przedsiębiorstwa, które stanowią naszą tzw. flotę dedykowaną. Jesteśmy ich wyłącznym kontrahentem, a nasze zobowiązania gwarantują i zabezpieczają ich działalność, przez co nieustannie bierzemy udział w procesie ich rozwoju. Organizujemy szkolenia dla kierowców w zakresie załadunku, rozładunku oraz zasad bezpiecznego przewozu. Na flotę dedykowaną zawsze możemy liczyć. I mimo, że ci przewoźnicy to tylko cześć ogromnego taboru, jaki wykorzystujemy, to takie partnerstwo daje nam pewność, że wywiążemy się z nawet najbardziej wymagającego zamówienia. Niezwykle istotny jest profesjonalizm oferowanych usług, ponieważ w zawodowej logistyce najistotniejsza jest niezawodność i terminowość, w myśl zasady „just in time”.

CAT ma na tym polu tu spore doświadczenie?

– Jesteśmy częścią międzynarodowej korporacji logistycznej, utworzonej w 1957 roku. CAT powstał w ramach Grupy Renault jako dział zajmujący się transportem samochodów we Francji i poza nią. Obecnie Grupa CAT obejmuje swoim zasięgiem całą Europę, Amerykę Północną i Południową oraz Azję. W Polsce rozpoczęliśmy działalność na początku lat 90-tych od transportu samochodów Renault. Kolejne lata to czas reorganizacji w ramach Grupy oraz okres poszerzania zakresu naszych usług. Od 2005 roku CAT Polska, w ramach Grupy, stoi na czele nowego Business Unitu Europy Północno – Wschodniej. W jego skład wchodzą kraje bałtyckie oraz Rosja, Słowacja i Ukraina. Dziś, poza Renault współpracujemy również z szeregiem innych producentów z sektora motoryzacyjnego. Bez wątpienia wyróżniamy się na tle Grupy, głównie ze względu na szybki i efektywny rozwój.

– Zdobycie takiej pozycji nie jest łatwym zadaniem.

– Nasi kontrahenci oczekują dziś wysokiej jakości usług. Niska sprzedaż nowych samochodów powoduje, że rynek staje się coraz bardziej konkurencyjny. Naszą siłą jest profesjonalny i doświadczony zespół pracowników, którzy identyfikują się z firmą i dbają o jej rozwój poprzez ciągłe doskonalenie procesów zarządzania. Ponadto, wdrożyliśmy zaawansowane systemy informatyczne oraz systemy kontroli nad transportem. Fakt, że jesteśmy częścią międzynarodowej Grupy pozwala nam oferować usługi na skalę globalną. To bardzo istotne. Dzięki temu możemy planować usługi wykorzystując posiadane oddziały naszej Grupy w większości krajów. Wychodzimy naprzeciw potrzebom współpracujących z nami małych i średnich firm, dając im poczucie przynależności do silnej i dobrze zorganizowanej korporacji. Wspomagamy ich i jesteśmy częściowo odpowiedzialni za to, by efektywnie funkcjonowali na rynku. Można zatem powiedzieć, że jakość usług CAT Polska to nasz branżowy wyróżnik.

– Wyróżnienia i certyfikaty zdobyte przez Państwa firmę podkreślą jeszcze ten obraz.

– Zaufanie naszych Klientów jest dla nas najważniejsze. Dlatego zabiegamy o opinię wiarygodnego i rzetelnego partnera. Już pięć lat temu wdrożyliśmy system zarządzania jakością ISO 9001:2000, natomiast w ubiegłym roku otrzymaliśmy certyfikat systemu zarządzania środowiskowego ISO 14001:1996, który jest rzadkością wśród firm logistycznych. Ponadto, należymy do grona Gazel Biznesu 2005 obejmującego najbardziej dynamicznie rozwijające się przedsiębiorstwa na polskim rynku. W rankingu firm logistycznych z listopada ubiegłego roku zajęliśmy czwartą lokatę, ale biorąc pod uwagę sektor transportu samochodów osobowych i usługi dla branży motoryzacyjnej zostaliśmy sklasyfikowani na pierwszym miejscu. Cieszymy się z tych sukcesów i czerpiemy z nich motywację do osiągania kolejnych.

– Jakie są dalsze plany firmy?

– Dążymy do utrzymania współpracy z dotychczasowymi Klientami i zdobywania nowych. Chcemy dla nich jeszcze szerzej rozwinąć wachlarz oferowanych usług. Naszą szansę postrzegamy w dążeniu producentów samochodów do przesunięcia, w kierunku firm logistycznych, przygotowania przedsprzedażnego (PDI). Chodzi tu głównie o doposażenie, montaż dodatkowych akcesoriów, czy adaptację do potrzeb konkretnych instytucji lub Klientów flotowych. Staramy się podążać za rosnącymi wymaganiami naszych kontrahentów. Priorytetem na najbliższą przyszłość jest również ekspansja na rynki wschodnie. Budujemy centrum logistyczne pod Moskwą i rozważamy opcje otwarcia kolejnego, tym razem na Ukrainie. Widzimy tu dużą szansę na rozwój i klucz do dalszych sukcesów.

– Dziękuję za rozmowę.

Dorota Cicha

Grupa CAT jako niezależna firma, powstała w 1963 roku we Francji. Od początku istnienia związana była z branżą motoryzacyjną. Specjalizuje się w kompleksowej obsłudze logistycznej nowych pojazdów oraz części zamiennych i ich dystrybucji do sieci serwisowych i dealerskich oraz transportem międzynarodowym. Obecnie posiada ponad dwadzieścia filii od Europy, przez Amerykę aż do Azji, a także 160 platform logistycznych i 190 przedstawicielstw na całym świecie. W skład międzynarodowej sieci wchodzi ponad 80 centrów dystrybucyjnych o powierzchni 6 mln metrów kwadratowych. Flota Grupy CAT w codziennym użyciu to 1 700 autotransporterów, 500 wagonów kolejowych, 13 barek rzecznych i 10 statków. CAT Polska Sp. z o.o. istnieje od 1994 roku.

Print Friendly, PDF & Email

Może Ci się także spodobać

Droga do sukcesu… zbudowana na TEFRA 25

Zaangażowani we wspólne dobro

Od pokoleń łączymy innowacje z bezpieczeństwem

Budujemy dobre relacje