Trendsetterzy opakowań

W KSSE Podstrefie Jastrzębsko-Żorskiej 15-lecie działalności obchodzi producent innowacyjnych opakowań dla przemysłu spożywczego – Agrotex International. O najważniejszych osiągnięciach, rozwoju oraz planach na przyszłość opowiada Marcin Śpiewok, dyrektor zarządzający spółki.

– W historii spółki możemy mówić o kilku kamieniach milowych. Przez pierwsze 4 lata nasza praca była nauką na błędach. W 2004 podjęliśmy decyzję o sprzedaży części handlowej europejskiemu liderowi w branży. Dzięki temu skupiliśmy się tylko na aspekcie produkcyjnym. W 2007 roku otrzymaliśmy zgodę na działalność w SSE, co miało duże znaczenie dla rozwoju firmy. W 2012 roku kupiliśmy drukarnię fleksograficzną w Bielsku-Białej, co pozwoliło na uniezależnienie się od zewnętrznych dostawców oraz szybsze reagowanie na potrzeby klientów. W międzyczasie otrzymaliśmy szereg certyfikatów będących gwarantem, że nasze artykuły cechuje najwyższa jakość. Wśród nich chcę wymienić BRC IOP – dla producentów opakowań do żywności, FSC – gwarantujący, pochodzenie produktów leśnych z odpowiednich źródeł, zapewniających zrównoważony rozwój i odpowiedzialne praktyki stosowane w odniesieniu do gospodarki leśnej. Wdrożyliśmy również system ISO 9001:2008. Został on dostosowany do naszej działalności i zapewnia właściwą politykę jakości w firmie.

– Oferujecie Państwo opakowania do żywności. Czym należy się kierować, aby odnieść sukces w tej branży?

– Wytwarzać wyroby jedynie najwyższej jakości, a proces ich powstawania ciągle doskonalić. Każda sztuka gotowego artykułu jest zgodna z naszą misją: zawsze sprostać wymaganiom klientów, poprzez dostarczanie im produktów i usług o jakości przewyższającej ich oczekiwania, przy jednoczesnym zapewnieniu ich unikalności i możliwie najmniejszej szkodliwości dla środowiska. Każdy element misji wypełniamy dzięki doskonale wyszkolonemu personelowi, przestrzeganiu opracowanych procedur oraz ciągły rozwój technologii wykorzystywanych w procesach wytwórczych. W wielu przypadkach konsultujemy się z naukowcami ze stowarzyszeń, do których należymy, m.in.: Centralny Ośrodek Badań i Rozwoju Opakowań, Polska Izba Opakowań oraz Polska Izba Fleksografów.

– Czym wobec tego charakteryzują się opakowania i jakie znaczenie mają dla producentów żywności?

– Produkty, w które zaopatrujemy partnerów, to połączenia folii lub laminatów z siatką w różnych kombinacjach materiałowych, w tym biodegradowalne folie celulozowe oraz papier. Ich największy odbiorca to sieć Aldi z Austrii i Niemiec. Główne cechy, które należy wymieć to: wytrzymałość podczas procesów napełniania, możliwość wykonania dowolnego nadruku metodą flekso oraz zapewnienie właściwej wymiany gazów już zapakowanych produktów spożywczych. Chodzi przede wszystkim o technologię odprowadzania etylenu z opakowania, który jest odpowiedzialny za proces dojrzewania, a co za tym idzie starzenia się warzyw i owoców. Ma to kluczowe znaczenie dla klientów końcowych, kupujących żywność w sieciach handlowych z punktu widzenia jakości i terminu przydatności do spożycia.

– Co wyróżnia produkty Agrotex od innych dostępnych na rynku?

– Nasza oferta obejmuje najlżejsze opakowania, co ma niebagatelne znaczenie na kilku etapach dostarczania owoców i warzyw do klientów. Charakteryzujemy się największą swobodą doboru surowców, co pozwala nam dobrać najbardziej odpowiedni materiał dla konkretnych warzyw i owoców. Problem emisji etylenu oraz techniki spowalniania procesów dojrzewania wewnątrz opakowań coraz częściej dostrzegają duże sieci handlowe, szkoda że poza Polską. Właśnie z tego powodu na razie największymi odbiorcami są kontrahenci zagraniczni, bo poza Polskę trafia obecnie 70% naszej produkcji.

– To znaczy, że w Polsce nie ma klientów na Państwa wyrób?

– Polskie oddziały ogólnoświatowych koncernów jeszcze nie zauważają wartości innowacyjnych opakowań. Nie mnie oceniać z czego to wynika, ale uważam, że dopóki najważniejszym kryterium wyboru będzie cena, to w naszym kraju niewiele się zmieni. Mimo to działamy na rzecz uświadamiania polskich konsumentów co do korzyści, jakie niosą za sobą zmiany w myśleniu, o tym co i w jakich opakowaniach kupujemy. Zgodnie z naszą wizją – staramy się inspirować i te działania będziemy kontynuować.

– Skoro rozmawiamy o celach, proszę powiedzieć w jaki sposób Agrotex będzie się rozwijać w kolejnych latach?

– Pracujemy nad rozwojem między innymi poprzez prowadzenie prac w wewnętrznym dziale badawczo-rozwojowym, gdzie testujemy nowe rozwiązania. Jeszcze w tym roku rozpoczynamy budowę nowej hali produkcyjnej. Przeniesiemy do niej drukarnię, aby wszystkie procesy odbywały się pod jednych dachem. Inwestycja obejmuje również zakup nowych maszyn, które jak wszystkie obecne będą ściśle połączone z naszym systemem ERP. Dzięki temu kontrolujemy każdy punkt krytyczny podczas procesów produkcji. Jestem przekonany, że wszystkie planowane zabiegi pozwolą nam, jak do tej pory, wyznaczać trendy w branży.

– Tego Państwu życzę. Dziękuję za rozmowę.

Print Friendly, PDF & Email

Może Ci się także spodobać

Warszawska Awangarda

Muszynianka to podstawa!

Laureaci - European Quality Certificate

IV EUROPEJSKI KONGRES JAKOŚCI ZA NAMI!

Odpowiadamy na wyzwania nowoczesnego rolnictwa